Symposium 2022Kritische kijk op leefstijlgeneeskunde

Schrijf u nu in
Door: Broer Scholtens | Geplaatst: 20 oktober 2017

Zembla: Duitse Lyme-testen deugen niet

Duitse Lyme-klinieken ontdekken Lyme bij kerngezonde undercoverjournalisten door onwetenschappelijke test.

Zembla: Duitse Lyme-testen deugen niet

Deense journalisten hebben drie Duitse Lyme-klinieken ontmaskerd. De klinieken die ze undercover bezochten, gebruiken een diagnosetest die wetenschappelijk niet is onderbouwd en vaak valse resultaten oplevert, blijkt uit hun reportage die Zembla (BNNVARA) op 18 oktober heeft uitgezonden. 

De kerngezonde journalisten deden zich voor als patiënt, ze lieten hun bloed onderzoeken en legden met een verborgen camera vast dat behandelaren in de kliniek de ziekte van Lyme bij hen ontdekten. Honderden Nederlandse patiënten die vermoeden dat ze Lyme hebben – ook al menen hun eigen artsen dat dit niet het geval is – zoeken hun heil over de grens.

De drie Duitse klinieken die de Denen bezochten, zijn: BCA Borrelia Centrum in Augsburg bij München (het voormalige Infectolab), het recentelijk in Augsburg geopende tweede lab, Arminlabs (een afsplitsing van Infectolab) en het Institut für Medizinische Diagnostik in Berlin-Potsdam (MVZ). De klinieken schrijven op basis van foute diagnoses maandenlange antibioticakuren voor. Patiënten zijn voor die behandeling tienduizenden euro’s kwijt. Zorgverzekeraars vergoeden deze niet omdat elke wetenschappelijke basis ontbreekt. Lyme-patiënten organiseren daarom vaak crowdfunding acties. “We raden patiënten af naar dit soort klinieken te gaan”, is de reactie van de Nijmeegse internist Bart Jan Kullberg, hoogleraar infectieziekten aan het Radboudumc en gespecialiseerd in Lyme, op de Zembla-uitzending. 

Charlatans

Ook de Brusselse neuroloog in opleiding, Wietse Wiels, laat zich bij Zembla kritisch uit over de Duitse Lyme-klinieken: “Ik noem dit charlatans. Dit is oplichterij. Dit soort klinieken en artsen verdienen daar veel geld aan, maar het geeft mensen schijnzekerheid.” 

Op de website van Vlaamse blad Knack (ook te lezen op de website van de Vlaamse VtdK-zusterorganisatie Skepp) schreef Wiels in juli dit jaar: “Er duiken steeds meer meldingen op van patiënten met ernstige complicaties tijdens behandelingen voor ‘chronische’ Lyme. Het is hoog tijd om de oplichters en charlatans van het Lyme-circuit een halt toe te roepen.” 

In april deden journalisten van het NCRV-programma De Monitor iets vergelijkbaar als hun Deense collega’s. Ze ontdekten, ook met een verborgen camera, dat de zelfbenoemde Amsterdamse Lyme-arts Geert Kingma een Duitse LTT Lyme-test gebruikt die onbetrouwbaar is en niet is gevalideerd. De Nijmeegse arts Kullberg zei in die De Monitor-uitzending: “Er zijn testen in de handel die niet gevalideerd zijn, er zijn geen kwaliteitscontroles gedaan om te laten zien wat het betekent als zo’n test positief of negatief is.” Ook het expertisecentrum van het AMC, het in 2012 opgerichte Amsterdams Multidisciplinair Lyme Centrum (AMLC), gelooft niet in de Duitse test.

Auteur Broer Scholtens

Broer Scholtens

Broer Scholtens (1949) studeerde scheikunde aan de Universiteit Utrecht en promoveerde er op onderzoek naar batterijen. Hij werkte vier jaar bij het tijdschrift De Ingenieur en bijna dertig jaar als wetenschapsjournalist bij de Volkskrant. Hij schreef jarenlang over technologie, (wind)energie, gezondheid, voeding en consumentenproducten.

Gerelateerde artikelen

artikelen - 10 mei 2021

Honden en kattenhalsbanden van keramische kralen die teken om zeep zouden helpen, jaren achtereen. Kwakzalverij.

artikelen - 22 september 2020

De 17-jarige scholier Elijah Delsink wil een verbod op de homeopathische Cease-therapie die claimt autisme te kunnen genezen.

artikelen - 02 april 2020

Neurofeedback is onbewezen hocuspocus, laten Nederlandse psychologen weten in een recente uitzending van het programma De Monitor.