Symposium 2022Kritische kijk op leefstijlgeneeskunde

Schrijf u nu in
Door: Broer Scholtens | Geplaatst: 14 december 2013

Kwakspam vervuilt mailbox vereniging

In de e-mailbox van de Vereniging tegen de Kwakzalverij (VtdK) verschijnen sinds oktober met enige regelmaat e-mails van alternatievelingen die de secretaris er op attent maken dat de medische wetenschap kwakzalverij is.

Kwakspam vervuilt mailbox vereniging

Ze melden steevast dat ze dat natuurlijk zelf al lang wisten en dat ook de reguliere medische wereld nu hun vermoeden bevestigt, in de vorm van – mind you – een publicatie uit eigen en dus onverdachte hoek, namelijk de uitgever van het gezaghebbende medische tijdschrift British Medical Journal (BMJ). `Hopelijk zet ook uw vereniging dit artikel op haar website´, is vervolgens het verzoek.

De e-mailschrijvers sturen meestal een link mee naar een stuk op de website nujij.nl, onderdeel van de nieuwssite nu.nl. Het stuk op nu.nl noemt als bron de alternatieven-website IOCOB van acupuncturist Jan Keppel Hesselink uit Bosch en Duin, iemand die de VtdK spuugzat is. Het stuk heeft een pakkende en intrigerende kop: `Geen Recht van spreken voor anti-kwakzalvers´. Het intro van stuk, dat overigens geen referentie vermeldt, luidt: `Het gezaghebbende British Medical Journal heeft een onderzoek laten uitvoeren naar 2500 van de meest voorgeschreven reguliere medische behandelingen en medicijnen. De uitkomsten zijn gepubliceerd in Clinical Evidance (inclusief fout, red.) Handbook. En deze uitkomsten, gedaan door de reguliere medische wereld zelf, zijn zeer verontrustend. De geneeskunde blijkt al jarenlang gebruik te maken van medicatie waarvan slechts 12% een positief effect zou kunnen hebben. De rest is kwakzalverij of zelfs levensgevaarlijk.´

IOCOB, volgens Nu.nl de bron van het bericht, is naar eigen zeggen de `Grootste objectieve website voor complementaire en alternatieve geneeskunde’. Opmerkelijk is dat het stuk niet (meer) op de website van deze kwakstichting is terug te vinden. En dus zou het zo maar kunnen zijn dat het bericht verwijderd is omdat ook IOCOB ontdekte dat de inhoud echt niet deugde en vooral was opgebouwd uit wensen van de schrijver zelf. Op de website wetenschap.vraaglink.nl is een antwoord te vinden, in een forum dat zich bezig houdt met de immer prangende vraag hoe je er achter kunt komen of een bericht op internet juist is. 

Het handboek van de BMJ-uitgeverij gaat over nieuwe geneesmiddelen en de vele onderzoeken die zijn gedaan om te kijken of ze werken, meldt het forumlid. Slechts een beperkt aantal geneesmiddelen dat aan het begin de medicijnpijplijn in is gegaan, ter verdere bestudering en ontwikkeling, komt er aan het eind uit als zijnde werkzaam met een acceptabel bijwerkingsprofiel.

Pepijn van Erp fileert het bericht op de site Kloptdatwel.nl. Zijn conclusie: het bericht komt uit zeer verdachte hoek, de website What doctors don’t tell you (WDDTY) van Amerikaanse journaliste Lynne McTaggart, een absolute topschrijver van kwakzalverijteksten.

Auteur Broer Scholtens

Broer Scholtens

Broer Scholtens (1949) studeerde scheikunde aan de Universiteit Utrecht en promoveerde er op onderzoek naar batterijen. Hij werkte vier jaar bij het tijdschrift De Ingenieur en bijna dertig jaar als wetenschapsjournalist bij de Volkskrant. Hij schreef jarenlang over technologie, (wind)energie, gezondheid, voeding en consumentenproducten.

Gerelateerde artikelen

artikelen - 26 juli 2014

`Oeps! Google Chrome kan www.dokterroxs.nl niet vinden´, meldt de computer, gevraagd naar de website van de BIG-geregistreerde, homeopathische arts Jan Roxs, met een praktijk in Paterswolde.

behandelwijzen - 24 oktober 2012

De Italiaan Bruno Santanera uit het Groningse Godlinze gelooft nog steeds heilig in zijn magnetische hangers.

artikelen - 14 september 2008

Matthias Rath, bekend van agressieve reclame voor vitamine beweerde in Zuid-Afrika zelfs dat zijn pillen hielpen tegen aids. De kritiek in The Guardian van arts en columnist Ben Goldacre daarop beantwoordde Rath met een proces wegens smaad. Nu heeft Rath de aanklacht laten vallen en moet hij om te beginnen 220.000 pond betalen. Wel gefeliciteerd, Ben en Guardian!