Vervuiling of verrijking? Alternative en complementaire behandelwijzen in het medisch en verpleegkundig onderwijs.

Door: C.N.M. Renckens | Geplaatst: 22 aug 2001 | Laatste Wijziging: 16 aug 2016
Symposium Felix Meritis, Amsterdam, 13 Oktober 2001. Een verslag.

Alternatieve (of complementaire) behandelwijzen passen niet in evidence-based genees- en verpleegkunde en worden dan ook niet aan a.s. artsen en verpleegkundigen onderwezen. Deze situatie is blijven bestaan ondanks toenemende emancipatie van alternatieve behandelwijzen bij het publiek vanaf de jaren zeventig. Het in de opleidingen ontbreken van de alternatieve geneeskunde is gezien de overvolle onderwijsprogramma's begrijpelijk en goed verdedigbaar. Voorts ontwijken de meeste artsen het debat met hun pati├źnten en houden zich op de vlakte, hun meestal afwijzende oordeel achterhoudend. De indruk bestaat dat verpleegkundigen minder afwijzend staan tegenover deze vorm van hulpverlening. Over de vraag of er toch niet onderwijs over dit onderwerp zou moeten worden gegeven is discussie dringend gewenst. Hieronder het verslag van een symposium waarin deze vraag indringend en vanuit verschillende disciplines wordt besproken. Het symposium werd bijgewoond door tenminste 100 belangstellenden, waarvan sommigen zelfs moesten staan.

Lees ook