Zelfklevende stralingsblokkers voor de telefoon

Zelfklevende 'energydots' zouden beschermen tegen straling. Hoe ze werken? Niemand weet het.
Door: Broer Scholtens | Geplaatst: 18 okt 2019 | Laatste Wijziging: 18 okt 2019

Ze zijn weer te koop, zelfklevende energydots die ‘beschermen’ tegen schadelijke straling. “Om je vitaal en energiek te voelen”, prijst distributeur The Health Factory uit Heemstede aan op zijn website.

Elektromagnetische frequenties hebben een negatieve invloed op ons, legt het bedrijf uit. Met zo’n energydot, een soort sticker ter grootte van een postzegel om op een apparaat te plakken, kun je ‘blijven genieten’ van draadloze technologie: mobiele telefoon, laptop en tablet, van wifi thuis tot 3G- en 4G-zendmasten buiten de deur en straks ook 5G. “Elektrostress verdwijnt zo”, is de belofte.

Vijftien jaar geleden, na de massale introductie van de mobiele telefoon, verschenen de eerste anti-stralingsstickers op de markt, voor twee tientjes per stuk. Life-Maxx was een van die stralingsblokkers.

Deze sticker is nog steeds te koop op de website van het gelijknamige bedrijf in Enschede dat overigens meer curieuze anti-stralingsproducten verkoopt zoals ‘veilige’ omslagdoekje voor baby’s. 

Distributiebedrijf The Health Factory, dat de webredactie e-mailt niet zo’n goede ervaringen te hebben met de Vereniging tegen de Kwakzalverij (VtdK) vanwege “grote ego’s en grote financiële belangen”, probeert de angstmarkt nu opnieuw aan te zwengelen met zijn energydots. De producent van de stickers is het Britse Global EMF Solutions Ltd. (in Yalberton, Devon). 

Gezondheid aan huis

Het bedrijf in Heemstede is de exclusieve distributeur van de plakkers in Nederland, webshop Gezondheid aan huis in Ede, met tienduizend potten met vitamines, voedingssupplementen in de schappen, is een van de grote verkooppunten, vinden ze. 

Het Edese bedrijf heeft een tiental verschillende stralingsplakkers, van zelfklevende energydots voor op telefoon en ipad, tot BioBands en Aquadots, in de kleuren wit, paars en rood. Voor de liefhebber: de BioBand is een kleurige armband met ingebouwd ‘magneet’-schijfje. In zo’n dun siliconen schijfje zit een “magneetje met een lage kracht”, legt het bedrijf uit. Zelfklevende plakkers zijn prijzig: de Edese webwinkel verkoopt dots in een verpakking met twee stuks, voor 55 euro.

De webwinkel doet een warrige, onbegrijpelijke poging de werking van zijn dots uit te leggen. Het is een vertaling van de tekst die op de Nederlandse website staat van de Britse producent. De website is eigendom van oprichter/eigenaar van het Britse bedrijf Jeremy Bentley. 

Het ‘magneetje’ zou werken als opslagapparaat, net zoals indertijd magneetlaagjes op videobanden en cassettebandjes. Energydots worden in de fabriek “geactiveerd” door middel van Programmed Harmonic Interface Technology, omschrijft het bedrijf. Een in de fysica onbekend fenomeen. “Het principe is vergelijkbaar met homeopathie of andersoortige bioresonantie waarbij energie wordt opgeslagen in een medium (b.v. water).” Hoe dit werkt? Niemand die het weet.

The Health Factory

Distributeur The Healhty Factory geeft op zijn website een lesje wetenschapshistorie. “Het zijn harmonisers, wat betekent dat ze werken door de negatieve straling van apparaten opnieuw af te stemmen. Het natuurkundige principe van entrainment is hier verantwoordelijk voor.” We lezen verder: “Entrainment is a principle of physics which was discovered in 1665 by a Dutch Physicist Christian Huygens.” Natuur- en sterrenkundige Huygens zal zich ongetwijfeld in zijn graf omdraaien vanwege de wartaal die hem in de schoenen wordt geschoven.

Stralingsblokkers geven een “betere slaap, minder hoofdpijn en minder stress”, beloven de importeur en de Edese webwinkel, op gezag van de Britse producent. Er zou een dubbelblind, placebogecontroleerd onderzoek aan de claims ten grondslag liggen.

Het Britse bedrijf Global EMF Solutions - en de importeur in Heemstede - om wetenschappelijke onderbouwing gevraagd, sturen drie, gedateerde publicaties uit 2008/2009.

De studies zijn uitgevoerd door het Centre for Biofield Sciences, een curieus, onbekend instituut in het Indiase Poona. Spiritualist Thornton Streeter is de oprichter van dit instituut. Hij heeft in Engeland theologie gestudeerd. Zijn centrum is gespecialiseerd in ‘human biofield’. Het gaat hier om paranormale, nog nooit aangetoonde fenomenen zoals ‘aura’ en ‘chakra’s, en wel de zeven belangrijkste, is in een van de rapporten te lezen.

Voeltechnieken

Uit de studies zou blijken dat stralingsplakkers voorkomen dat schadelijke straling lichaamsdelen bereikt. De onderzoekers gebruikten voor hun bewijsvoering flauwekul methoden zoals ‘voeltechnieken’, levend bloedanalyses en een niet-gevalideerde fototechniek waarmee ‘afbeeldingen’ worden gemaakt van energievelden, zogeheten PIP (Polycontrast Interference Photography). De Vlaamse website Skepp kwalificeert deze meetmethode in haar bibliotheek van vreemde technieken als “onzin”. De metingen zijn placebogecontroleerd uitgevoerd, dat wel.

In 2012 bekeek de ASA (Advertising Standards Authority), het Britse equivalent van de Reclame Code Commissie (RCC), de drie door het bedrijf aangereikte publicaties, na een klacht over claims van de Britse plakkerproducent op zijn website. De ASA oordeelde de drie onderzoeken als “flink onder de maat”. De studies leverden onvoldoende onderbouwing op voor de gebruikte claims, oordeelde ASA beslist. De Britse waakhond verbood het bedrijf – dat toen nog Phi Harmonics heette – de valse gezondheidsclaims nog langer te gebruiken.

Het Britse bedrijf, met in zijn kielzog de Nederlandse distributeur, lapt de ASA-uitspraak echter aan zijn laars. Het gebruikt valse, niet-onderbouwde gezondheidsbeloftes op zijn Nederlandse en Britse website, met nog steeds een verwijzing naar die drie ondeugdelijke publicaties. Het bedrijf Global EMF Solutions – hierop gewezen - reageert niet op vragen hierover.

Energydots kennen een trits aan illustere voorgangers. Het bedrijf Floww Health Technology is er een van. Het Floww-apparaatje, ter grootte van een lipstickhuls, vormt een “gezonde en natuurlijke omgeving rondom uzelf, het zogenoemde Floww-veld”, aldus het bedrijf in 2016. Deze website schreef er over. Het bedrijf ging drie jaar geleden failliet, na een vernietigende uitzending van het consumentenprogramma Radar. Het bedrijf heeft inmiddels een doorstart gemaakt. 

Lees ook