Golfer Luiten prijst magnetische kwakarmband aan

Golfer Joost Luiten uit Bleiswijk, bijna in de top-30 van wereldgolftoppers, ruikt het grote geld en heeft in het kader daarvan zijn ziel verkocht aan het Britse bedrijf Trion:z, producent van magnetische armbandjes waaraan een trits aan misleidende claims kleven.
Door: Broer Scholtens | Geplaatst: 6 dec 2014
Vele internationale sporters, vaak golfers, gingen de Bleiswijker hierbij voor.
 
In een advertentie in het gratis verspreide golfblad GolfWeekly van 25 oktober 2014 maakt Luiten met een flinke zwiep reclame voor Trion:z. In de advertentie heeft Luiten ogenschijnlijk een kleurig armbandje aan zijn rechterpols, dankzij Photoshop. Trion:z claimt in de advertentie dat zijn siliconen armbandjes, die gevuld zijn met magneetjes, 'de bloedsomloop verbeteren, de aanvoer van zuurstof verbeteren en prestaties verhogen.' Het zijn misleidende claims die geen enkele basis hebben in wetenschappelijke studies.

We lezen op de website van het Britse bedrijf de volgende natuurkundige onzin die deze claims zouden moeten onderbouwen: 'De armband bevat krachtige, negatieve ionen producerende materialen. Samen met magnetische technologie zorgt dit voor het meest krachtige product in zijn soort dat momenteel op de markt is en meer dan 1800 negatieve ionen per seconde produceert.'

Golfer Luiten schaart zich met het aanprijzen van deze kwakzalverij in een rij van andere Nederlandse sporters. Zo maakte olympisch turner Epke Zonderland twee jaar geleden een tijdje reclame voor het supplementen/algenbedrijf Chi en eerder liet tennisser Sjeng Schalken zich betalen door supplementenbedrijf Ortho Company, producent van Plantina-producten. Galatasaray-speler Wesley Sneijder slaagde er in 2011 in genomineerd te worden voor de Meester Kackadorisprijs van de Vereniging tegen de Kwakzalverij vanwege het actief promoten van de Power Balance armband, een plastic hologramgevalletje waaraan diverse gezondheidsclaims werden gekoppeld.

Magnetische armbandjes en sieraden beginnen een nieuwe kwakhype te worden. Zo heeft het Duitse bedrijf Energetix, fabrikant van verschillende magnetische spullen als sierraden en roerstaafjes, in Nederland enkele franchisenemers gestrikt die op hun websites deze Duitse magnetische spullen aanprijzen. Op hun websites slingeren ze talloze onbewezen en ongeloofwaardige gezondheidsclaims de wereld in. Tegen de misleidende armband-aanprijzingen van zowel Trion:z als van Energetix zijn begin november klachten ingediend bij de Reclame Code Commissie (RCC).

Het Britse ASA, de zusterorganisatie van de RCC, heeft in oktober 2014 een klacht tegen vergelijkbare gezondheidsclaims op de Britse website van Trion:z gegrond verklaard, omdat gedegen bewijsvoering voor de vermelde claims niet kon worden aangeleverd. Het armbandjesbedrijf mag, zo oordeelde ASA, niet meer zo adverteren, in Engeland.

 

Naschrift 31 maart 2015

Reclame Code Commissie honoreert klachten

Trion:Z fout

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft op 13 maart de reclame-uitingen van Trion:Z in Golf Weekly als misleidend en oneerlijk bestempeld en heeft klager in het gelijk gesteld. Het bedrijf heeft haar gezondheidsclaims over de gunstige werking van haar magnetische Trion:Z armband niet waar kunnen maken. Er blijkt daarvoor geen wetenschappelijke onderbouwing te zijn en daarom mag het Britse bedrijf en in het verlengde daarvan haar importeur Inside Brands in Roosendaal dergelijke claims niet meer gebruiken in advertenties, zo oordeelde de raad. Het bedrijf is niet in beroep gegaan tegen de uitspraak.

Energetix fout

De raad honoreerde half maart nog een tweede klacht die was ingediend tegen een bedrijf dat foute claims hanteert voor de verkoop van magnetische sieraden. Ook het bedrijf Luxofit Nederland, één van de Nederlandse verkopers van magneetsieraden van het Duitse bedrijf Energetix, mag in zijn advertenties geen gezondheidsclaims meer gebruiken als “betere doorbloeding” en “oplossen van nierstenen en calciumafzetsels”. Luxofit heeft deze misleidende claims niet kunnen onderbouwen met wetenschappelijke onderzoeksresultaten, zo oordeelde de raad en stelde de klager in het gelijk. Het bedrijf is niet in beroep gegaan tegen de uitspraak.

 

Lees ook