UitgelichtKaartjes voor het jaarsymposium 2024 – Wie beschermt de patiënt? zijn nu beschikbaar.

Koop hier uw kaartje
Door: W.M. Veenema | Geplaatst: 29 december 2003

FTC ontmaskert onzinnige claims in gewichtsverlies-advertenties

De U.S. Federal Trade Commission (FTC) heeft tips gegeven ter herkenning van onzinnige claims in advertenties met reclames voor gewichtsverlies.

Het betreft methoden door middel van vrij verkrijgbare medicijnen, dieet, voedingssupplementen, crêmes, pakkingen, apparaten en pleisters. (FTC news release , 9 december 2003). Deze richtlijnen zijn vooral bedoeld om media-medewerkers te helpen op eenvoudige manier frauduleuze advertenties te herkennen die worden aangeboden voor publicatie.
http://www.ftc.gov/opa/2003/12/weightlossrpt.htm

Een panel van deskundigen heeft voor de commissie een zevental beweringen geselecteerd die als bedrog moeten worden beschouwd, omdat ze op wetenschappelijke gronden onmogelijk waar kunnen zijn.
Frauduleuze claim1
Veroorzaakt gewichtsverlies van twee pond of meer per week -gedurende een maand of meer – zonder dieet of lichamelijke inspanning.
Frauduleuze claim 2
Veroorzaakt substantieel gewichtsverlies onafhankelijk van wat of hoeveel de gebruiker eet.
Frauduleuze claim 3
Veroorzaakt permanent gewichtsverlies (zelfs als de consument het gebruik van het middel staakt).
Frauduleuze claim 4
Blokkeert de opname in de darm van vet of calorieën met als gevolg dat de gebruiker sterk afvalt.
Frauduleuze claim 5
Stelt de gebruiker op een veilige manier in staat om meer dan drie pond per week af te vallen gedurende een periode van meer dan vier weken.
Frauduleuze claim 6
Veroorzaakt substantieel gewichtsverlies bij alle gebruikers.
Frauduleuze claim 7
Veroorzaakt substantieel gewichtsverlies door het op het lichaam te dragen of op de huid te smeren.

De FTC heeft in een uitgebreider rapport beschreven op welke gronden de richtlijnen zijn geformuleerd.
http://www.ftc.gov/os/2003/12/031209weightlossrpt.pdf

Na het verschijnen van deze simpele richtlijnen kunnen mediamedewerkers niet langer aanvoeren dat het hen aan tijd en kennis ontbreekt om misleidende advertenties te herkennen. De bovenstaande richtlijnen over onzinnige claims zijn immers gemakkelijk te hanteren. Het laten passeren van dit soort advertenties is daarom in het vervolg onvergeeflijk.

Quackwatch heeft de samenvattingen van de FTC analyses van deze claims op zijn website geplaatst.
http://www.quackwatch.org/01QuackeryRelatedTopics/PhonyAds/weightlossfraud.html

 

W.M. Veenema

gepensioneerd huisarts

Gerelateerde artikelen

artikelen - 25 juni 2024

Buitenlandrubriek met o.a.: Britse dokter verliest bevoegdheid wegens aanbevelen geluidtherapie / Oplichters proberen geld te verdienen aan Ozempic-hype.

artikelen - 25 maart 2023

Buitenlandrubriek met o.a.: Sociale media moeten inzicht geven in screening op reclame alternatieven / President Mexico deelt foto van wat volgens hem een ‘elf’ is.

artikelen - 04 augustus 2020

De Koninklijke Vereniging Homeopathie Nederland mag in reclames niet meer beweren dat wetenschappelijk is bewezen dat homeopathie werkt.