Symposium 2023Fysiotherapie en de grens met niet-reguliere behandelwijzen

Schrijf u nu in
Door: Marie P. Prins | Geplaatst: 09 januari 2004

Arthelan (haaienkraakbeenpoeder) en de Reclame Code Commissie

Van verreweg de meeste adverteerders van kwakzalversmiddelen, alias “voedingssupplementen” is het heel moeilijk na te gaan wie de boel gewoon voor de gek houden en wie zelf geloven in de spullen die ze verkopen. Maar in de goede trouw van de verkopers van haaienkraakbeenpoeder (Arthelan) valt toch moeilijk te geloven.

Over de advertenties van Arthelan zijn er keer op keer klachten ingediend bij de Reclame Code Commissie (RCC). In de advertenties werd o.a. beweerd dat haaienkraakbeenpoeder goed is voor soepele spieren en gewrichten. Bij de RCC hoeft men de werking van deze gezondheidsproducten alleen maar “aannemelijk” te maken; een deugdelijk wetenschappelijk bewijs is niet echt nodig.
Niettemin slaagden de verkopers van Arthelan zelfs daar niet in. Maar dat niet alleen, ze gingen gewoon door met adverteren nadat de RCC hun had bericht dat de advertentie misleidend was. Na een aantal herhalingen, geeft de RCC dan een persbericht uit. De verkopers van Arthelan hebben het klaar gespeeld om binnen iets meer dan een jaar, driemaal een persbericht aan hun broek te krijgen, namelijk op 1 juli 2002, op 12 maart 2003 en op 10 juli 2003. Verwacht mag worden dat de lijst van persberichten op www.reclamecodecommissie.nl voor 2003 compleet is. In dat geval is er geen enkele advertentie voor andere producten of diensten die dit trieste record gaat breken.

 

Nieuwsbrief

De Digitale Nieuwsbrief van de VtdK houdt u regelmatig op de hoogte van nieuwe artikelen op deze site.

Marie P. Prins

Marie Prins is een gepensioneerd elektrotechnisch ingenieur die bij ongeluk in de kruiden is gerold. Ze wilde weten of en hoe ze de absint alsem in haar (keuken)kruidentuin veilig kon gebruiken. Daardoor kwam ze er achter hoe vreselijk moeilijk het is om betrouwbare informatie over kruiden te krijgen, zeker waar het kruiden betreft die al dan niet terecht de naam hebben genezende werkingen te hebben. Ze is daarna op zoek gegaan naar die informatie. Ze heeft ondertussen flink wat goede informatie gevonden maar is nog steeds op zoek naar iets in het Nederlands.

Gerelateerde artikelen

artikelen - 25 maart 2023

Buitenlandrubriek met o.a.: Sociale media moeten inzicht geven in screening op reclame alternatieven / President Mexico deelt foto van wat volgens hem een ‘elf’ is.

artikelen - 04 augustus 2020

De Koninklijke Vereniging Homeopathie Nederland mag in reclames niet meer beweren dat wetenschappelijk is bewezen dat homeopathie werkt.

artikelen - 26 februari 2020

Buitenlandrubriek met o.a.: Indiase overheid adviseert homeopathische middelen tegen corona-virus.