Misleidende reclame, klacht tegen medisch screeningsbedrijf Prescan
Op 22 juli 2011 heeft de Vereniging tegen de Kwakzalverij bij de Reclame Code Commissie een klacht ingediend tegen Prescan, een bedrijf dat drempelvrij onder meer radiologisch onderzoek aanbiedt. De Vereniging tegen de Kwakzalverij stelt dat Prescan in zijn reclame-uitingen hierover onheldere informatie verstrekt, inspeelt op de angst voor kanker en met het gebruik van […]

Op 22 juli 2011 heeft de Vereniging tegen de
Kwakzalverij bij de Reclame Code Commissie een klacht ingediend tegen
Prescan, een bedrijf dat drempelvrij onder meer radiologisch onderzoek
aanbiedt.
De Vereniging tegen de Kwakzalverij stelt dat Prescan in zijn reclame-uitingen hierover onheldere
informatie verstrekt, inspeelt op de angst voor kanker en met het gebruik van
de term ‘tumor’ verwarring zaait. De firma meldt een hoog aantal tumoren te
vinden, maar telt daarbij ook onschuldige, goedaardige tumoren mee, waarvan de
meeste helemaal geen bedreiging voor de gezondheid vormen.
Ook over de kosten, de
ongemakken van de nadere analyse van irrelevante bevindingen, het risico van
overbehandeling en over de gevaren van
onnodige stralenbelasting zwijgt Prescan in zijn reclames. Prescan overtreedt
hiermee naar de mening van de Vereniging tegen de Kwakzalverij de regels van de Nederlandse Reclame Code.
In de media
Gerelateerde artikelen
DNA-testbedrijf iGene omringt zich met kwakzalvers
artikelen - 29 maart 2023Zo’n 150 kwakzalvers gebruiken de dna-test van iGene als diagnosehulp. Ze claimen van alles terwijl genetica-kennis nog in de kinderschoenen staat.
Lees meerKritiekloze IGJ ‘zoomt’ met chelatiearts Robert Trossèl
artikelen - 29 maart 2023In Preventief Medisch Centrum (PMC) van Robbert Trossèl worden onbewezen behandelingen als chelatietherapie, celtherapie en darmspoeling aangeboden. Trossèl blijkt de Inspectie voor de Gezondheidszorg op zijn dak te hebben gehad.
Lees meerSociale media moeten inzicht geven in screening op reclame van alternatieven
artikelen - 25 maart 2023Buitenlandrubriek met o.a.: Sociale media moeten inzicht geven in screening op reclame alternatieven / President Mexico deelt foto van wat volgens hem een ‘elf’ is.
Lees meer