Misleidende reclame, klacht tegen medisch screeningsbedrijf Prescan
Op 22 juli 2011 heeft de Vereniging tegen de Kwakzalverij bij de Reclame Code Commissie een klacht ingediend tegen Prescan, een bedrijf dat drempelvrij onder meer radiologisch onderzoek aanbiedt. De Vereniging tegen de Kwakzalverij stelt dat Prescan in zijn reclame-uitingen hierover onheldere informatie verstrekt, inspeelt op de angst voor kanker en met het gebruik van […]

Op 22 juli 2011 heeft de Vereniging tegen de
Kwakzalverij bij de Reclame Code Commissie een klacht ingediend tegen
Prescan, een bedrijf dat drempelvrij onder meer radiologisch onderzoek
aanbiedt.
De Vereniging tegen de Kwakzalverij stelt dat Prescan in zijn reclame-uitingen hierover onheldere
informatie verstrekt, inspeelt op de angst voor kanker en met het gebruik van
de term ‘tumor’ verwarring zaait. De firma meldt een hoog aantal tumoren te
vinden, maar telt daarbij ook onschuldige, goedaardige tumoren mee, waarvan de
meeste helemaal geen bedreiging voor de gezondheid vormen.
Ook over de kosten, de
ongemakken van de nadere analyse van irrelevante bevindingen, het risico van
overbehandeling en over de gevaren van
onnodige stralenbelasting zwijgt Prescan in zijn reclames. Prescan overtreedt
hiermee naar de mening van de Vereniging tegen de Kwakzalverij de regels van de Nederlandse Reclame Code.
In de media
Gerelateerde artikelen
Kwakrommelaar Michael van Gils opent nieuwe praktijk FeelGoodCare
artikelen - 29 mei 2025De inspectie IGJ stelt een vernietigend rapport op over de kwakzalverijkliniek van Michael van Gils in Waalre, die vervolgens deze sluit en een paar straten verder een nieuwe kliniek begint; bizar.
Lees meerWitte Huis vervangt info over Covid voor complottheorie
artikelen - 27 mei 2025Buitenlandrubriek met o.a.: Witte Huis vervangt info over Covid voor complottheorie / Grote uitbraak mazelen in Australië.
Lees meerOmzet nutteloze voedingssupplementen groeit
artikelen - 16 mei 2025De verkoop van voedingssupplementen als collageen, resveratrol en berberine blijft groeien, mede door de gezondheidsclaims die allerlei influencers maken op sociale media. Maar voor die claims is geen wetenschappelijke onderbouwing te vinden.
Lees meer