Reclame Code Commissie laakt echinacea-reclame
Bij de Reclame Code Commissie (RCC) werd geklaagd over een recente reclame voor echinacea van Biohorma. De RCC erkende de klacht. De reclame is misleidend.

op deze site: Encyclopedie: Echinacea
Hoewel voor de RCC de details van de rekenpartij niet belangrijk waren, moet een saillant detail niet onvermeld blijven: zowel in het verweer als in de dupliek bleek Biohorma niet te snappen wat het verschillen zijn tussen kans en wedverhouding (odds) en odds ratio.
De adverteerder is in beroep gegaan en voerde aan dat de uitspraak niet deugde omdat de uiting niet voor een specifiek product was van adverteerder. Het College van Beroep erkende dit bezwaar. Adverteerder had echter ook bij het beroep bij herhaling laten merken het verschil tussen ‘odds’ en kans niet te begrijpen. Het College verwees de klacht dus terug naar de Commissie, met de opdracht beter op dit aspect te letten.
Nieuwsbrief
De Digitale Nieuwsbrief van de VtdK houdt u regelmatig op de hoogte van nieuwe artikelen op deze site.
Gerelateerde artikelen
Andrea Evers (1967-2025), onderzoekster van het placebo-effect, overleden
artikelen - 09 augustus 2025In memoriam
Lees meerBij Laarakkers’ Analemma water voel je nattigheid
artikelen - 05 augustus 2025Dierenarts Eric Laarakker uit De Bilt verkoopt staafjes die ‘coherent’ water maken waaraan hij vreemde, onbewezen gezondheidsclaims hangt.
Lees meerSKEPP looft 25.000 euro uit voor paranormale Vlaming
artikelen - 27 juli 2025In een nieuwe docuserie op Streamz krijgen vijf Vlamingen die zeggen dat ze paranormale gaven hebben, de ruimte om die te laten zien, zonder wetenschappelijk wederwoord. SKEPP looft 25.000 euro uit aan diegene die kan bewijzen dat hij/zij paranormale eigenschappen heeft die volgens de huidige stand van de wetenschappen onmogelijk zijn.
Lees meer