Reclame Code Commissie laakt echinacea-reclame
Bij de Reclame Code Commissie (RCC) werd geklaagd over een recente reclame voor echinacea van Biohorma. De RCC erkende de klacht. De reclame is misleidend.

op deze site: Encyclopedie: Echinacea
Hoewel voor de RCC de details van de rekenpartij niet belangrijk waren, moet een saillant detail niet onvermeld blijven: zowel in het verweer als in de dupliek bleek Biohorma niet te snappen wat het verschillen zijn tussen kans en wedverhouding (odds) en odds ratio.
De adverteerder is in beroep gegaan en voerde aan dat de uitspraak niet deugde omdat de uiting niet voor een specifiek product was van adverteerder. Het College van Beroep erkende dit bezwaar. Adverteerder had echter ook bij het beroep bij herhaling laten merken het verschil tussen ‘odds’ en kans niet te begrijpen. Het College verwees de klacht dus terug naar de Commissie, met de opdracht beter op dit aspect te letten.
Nieuwsbrief
De Digitale Nieuwsbrief van de VtdK houdt u regelmatig op de hoogte van nieuwe artikelen op deze site.
Gerelateerde artikelen
Omzet nutteloze voedingssupplementen groeit
artikelen - 16 mei 2025De verkoop van voedingssupplementen als collageen, resveratrol en berberine blijft groeien, mede door de gezondheidsclaims die allerlei influencers maken op sociale media. Maar voor die claims is geen wetenschappelijke onderbouwing te vinden.
Lees meerJongen of meisje: hoe kwakzalvers geld verdienen
artikelen - 08 mei 2025Volgens kwakzalvers van Gender Consult en Gender Balance kunnen zwangeren het geslacht van hun aanstaande kind helpen bepalen door hun dieet aan te passen, bijvoorbeeld door meer groenten te eten voor een meisje en meer vlees voor een jongen. Onbewezen, onzinnige claims.
Lees meerAmerikaanse markt voor consulten online helderzienden groeit flink door AI
artikelen - 24 april 2025Buitenlandrubriek met o.a.: Amerikaanse markt voor consulten online helderzienden groeit flink door AI / Utah haalt als eerste Amerikaanse staat Fluoride uit water.
Lees meer