Reclame Code Commissie laakt echinacea-reclame
Bij de Reclame Code Commissie (RCC) werd geklaagd over een recente reclame voor echinacea van Biohorma. De RCC erkende de klacht. De reclame is misleidend.

op deze site: Encyclopedie: Echinacea
Hoewel voor de RCC de details van de rekenpartij niet belangrijk waren, moet een saillant detail niet onvermeld blijven: zowel in het verweer als in de dupliek bleek Biohorma niet te snappen wat het verschillen zijn tussen kans en wedverhouding (odds) en odds ratio.
De adverteerder is in beroep gegaan en voerde aan dat de uitspraak niet deugde omdat de uiting niet voor een specifiek product was van adverteerder. Het College van Beroep erkende dit bezwaar. Adverteerder had echter ook bij het beroep bij herhaling laten merken het verschil tussen ‘odds’ en kans niet te begrijpen. Het College verwees de klacht dus terug naar de Commissie, met de opdracht beter op dit aspect te letten.
Nieuwsbrief
De Digitale Nieuwsbrief van de VtdK houdt u regelmatig op de hoogte van nieuwe artikelen op deze site.
Gerelateerde artikelen
Bestuur stuurt brief aan minister en Vaste Kamercommissie VWS
artikelen - 01 juli 2025VtdK-bestuur stuurt brief aan de Vaste Kamercommissie van Volksgezondheid, in aanloop naar een Kamerdebat over alternatieve behandelwijzen.
Lees meerRFK Jr. ontslaat vaccinatieraad
artikelen - 26 juni 2025Buitenlandrubriek met o.a.: RFK Jr. ontslaat vaccinatieraad / Drie op tien Amerikanen maakt gebruik van astrologie, tarotkaarten en toekomstvoorspellers.
Lees meerSymposium-programma 2025 bekend
artikelen - 26 juni 2025Save the date: 4 oktober zal het VtdK-sympsium plaatsvinden. Dit jaar is het thema 'Het Alternatieve Circuit: Risico’s, Kosten en Communicatie'. Hier vindt u het programma.
Lees meer