Reclame Code Commissie laakt echinacea-reclame
Bij de Reclame Code Commissie (RCC) werd geklaagd over een recente reclame voor echinacea van Biohorma. De RCC erkende de klacht. De reclame is misleidend.
				op deze site: Encyclopedie: Echinacea
Hoewel voor de RCC de details van de rekenpartij niet belangrijk waren, moet een saillant detail niet onvermeld blijven: zowel in het verweer als in de dupliek bleek Biohorma niet te snappen wat het verschillen zijn tussen kans en wedverhouding (odds) en odds ratio.
De adverteerder is in beroep gegaan en voerde aan dat de uitspraak niet deugde omdat de uiting niet voor een specifiek product was van adverteerder. Het College van Beroep erkende dit bezwaar. Adverteerder had echter ook bij het beroep bij herhaling laten merken het verschil tussen ‘odds’ en kans niet te begrijpen. Het College verwees de klacht dus terug naar de Commissie, met de opdracht beter op dit aspect te letten.
Nieuwsbrief
De Digitale Nieuwsbrief van de VtdK houdt u regelmatig op de hoogte van nieuwe artikelen op deze site.
Gerelateerde artikelen
Bekijk video’s van het VtdK-Symposium: ‘Het Alternatieve Circuit: Risico’s, Kosten en Communicatie’
artikelen - 30 oktober 2025Op zaterdag 4 oktober 2025 vond het VtdK-symposium 'Het Alternatieve Circuit: Risico’s, Kosten en Communicatie' plaats in de Geertekerk te Utrecht. Bekijk video's van het symposium hier.
Lees meerLage vaccinatiegraad zorgt voor grootste griepgolf in Australië
artikelen - 26 oktober 2025Buitenlandrubriek met o.a.: Lage vaccinatiegraad zorgt voor grootste griepgolf in Australië / RFK Jr. denkt dat een besnijdenis autisme bevordert.
Lees meerDeugdelijk bewijs dat ‘healing touch’ iets doet, ontbreekt
artikelen - 06 oktober 2025Er is geen bewijs dat 'healing touch' (ook wel 'therapeutic touch' genoemd), het paradepaardje van het kwak-Van Praag Instituut in Utrecht, werkt, leert een artikel van een onderzoeker van het al even alternatieve Louis Bolk Instituut.
Lees meer