Reclame Code Commissie laakt echinacea-reclame
Bij de Reclame Code Commissie (RCC) werd geklaagd over een recente reclame voor echinacea van Biohorma. De RCC erkende de klacht. De reclame is misleidend.

op deze site: Encyclopedie: Echinacea
Hoewel voor de RCC de details van de rekenpartij niet belangrijk waren, moet een saillant detail niet onvermeld blijven: zowel in het verweer als in de dupliek bleek Biohorma niet te snappen wat het verschillen zijn tussen kans en wedverhouding (odds) en odds ratio.
De adverteerder is in beroep gegaan en voerde aan dat de uitspraak niet deugde omdat de uiting niet voor een specifiek product was van adverteerder. Het College van Beroep erkende dit bezwaar. Adverteerder had echter ook bij het beroep bij herhaling laten merken het verschil tussen ‘odds’ en kans niet te begrijpen. Het College verwees de klacht dus terug naar de Commissie, met de opdracht beter op dit aspect te letten.
Nieuwsbrief
De Digitale Nieuwsbrief van de VtdK houdt u regelmatig op de hoogte van nieuwe artikelen op deze site.
Gerelateerde artikelen
Brabantse anesthesioloog experimenteerde met Slowaaks navelstrengbloed
artikelen - 07 september 2025Anesthesioloog Jens Fischer de Brabander spoot navelstrengbloed uit Slowakije in bij vooral jonge buitenlandse patiënten (vaak kleuters) met autisme en hersenaandoeningen; de inspectie ging bij hem op bezoek.
Lees meerRFK Jr schrapt 500 miljoen voor ontwikkeling mRNA-vaccins
artikelen - 26 augustus 2025Buitenlandrubriek met o.a.: RFK Jr schrapt 500 miljoen voor ontwikkeling mRNA-vaccins / Veel mensen staan sceptisch tegenover gezondheidsadvies op sociale media.
Lees meerFinesse Medical Center van Cor Kok grossiert in onbewezen behandelingen
artikelen - 25 augustus 2025Ambulance-verpleegkundige Cor Kok behandelt long covid- en artrose- en incontinentiepatiënten met onbewezen therapieën.
Lees meer