Door: Sophie J.M. Josephus Jitta | Geplaatst: 17 april 2007

Slakkencrème

Dit artikel verscheen ook in NTtdK 118.2(juli 2007), in de rubriek Kort – Slakken, p.14     De advertentie vertoont bijna alle kenmerken van een ‘kwakadvertentie’: fantastische en razendsnelle werking van het product, voor simpele zielen plausibel aandoende verklaring van de werking, gebruik van dure woorden en/of van de woorden wetenschap dan wel onderzoek, het […]

Slakkencrème
Dit artikel verscheen ook in NTtdK 118.2
(juli 2007), in de rubriek Kort – Slakken, p.14

 

 

De advertentie vertoont bijna alle kenmerken van een ‘kwakadvertentie’: fantastische en razendsnelle werking van het product, voor simpele zielen plausibel aandoende verklaring van de werking, gebruik van dure woorden en/of van de woorden wetenschap dan wel onderzoek, het en passant ook nog even ‘meenemen’ van een ander veelvoorkomend probleem, aanbeveling van het middel door al dan niet beroemde personen en vooral fotootjes van iemand vóór de behandeling en erna. Zo pakt de VELFORM-crème niet alleen huidirritaties en ouderdomsrimpels aan, maar ook littekens. Zelfs brandwonden worden ermee “verzacht”.

Ter illustratie zijn onder andere foto’s van gezichten afgedrukt, met ontsierende kokkerds of acne (vóór de behandeling) en van een inderdaad wonderbaarlijk genezen gladde huid (een paar dagen ná de behandeling). Tussen neus en lippen door belooft de advertentie ook succes bij cellulitis en striae. Deze twee dure woorden worden overigens in gewoon Nederlands vertaald, maar bijvoorbeeld “dit innovatieve product” en “regenereren” niet.

De advertentie laat ook een foto zien van het potje crème zelf, compleet met “regenererende ampullen”. In opvallend rood staan de woorden “Klinisch getest” afgedrukt. Boven in de advertentie valt, ook weer in het rood, te lezen dat de crème wordt “aanbevolen door dermatologen en schoonheidsspecialisten. In de tekst wordt handig een link gelegd tussen de slak en de crème: kan de slak via de afscheiding van slijm (wetenschappelijke term ‘slakkeneiwit’) bliksemsnel beschadigd weefsel regenereren, inclusief zijn eigen huisje, dat kan de crème van VELFORM ook!!

Een dergelijke bewering noodt natuurlijk tot controle via PubMed, de wereldwijde medische databank. En jawel: het klinisch geteste en door huidartsen aanbevolen wondermiddel, of het nu Elicina, slakkencrème of Celltone wordt genoemd, is er geheel onbekend!! Des te komischer is het om vervolgens te ontdekken dat er op het web intussen ruzies worden uitgevochten tussen de diverse makers van de crèmes. ‘Wat Tell Sell met Celltone heeft gedaan is het namaken van onze uitstekende Elicina Crème – de enige echte slakkencrème – en nog veel te duur ook’. Of woorden van soortgelijke strekking. Was vroeger alleen papier geduldig, dit geldt nu zichtbaar ook voor het web.

Nieuwsbrief

De Digitale Nieuwsbrief van de VtdK houdt u regelmatig op de hoogte van nieuwe artikelen op deze site.

Sophie J.M. Josephus Jitta

Gerelateerde artikelen

artikelen - 05 juni 2018

De VtdK heeft Stichting Nipkow verzocht de Ere Zilveren Reissmicrofoon 2018 niet toe te kennen aan kwakzalverij-liefhebber Tineke de Nooij.

page - 17 april 2007

Dit artikel verscheen ook in NTtdK 118.2(juli 2007), in de rubriek Kort – Slakken, p.14     De advertentie vertoont bijna alle kenmerken van een ‘kwakadvertentie’: fantastische en razendsnelle werking van het product, voor simpele zielen plausibel aandoende verklaring van de werking, gebruik van dure woorden en/of van de woorden wetenschap dan wel onderzoek, het […]