Reclame Code Commissie laakt echinacea-reclame
Bij de Reclame Code Commissie (RCC) werd geklaagd over een recente reclame voor echinacea van Biohorma. De RCC erkende de klacht. De reclame is misleidend.

op deze site: Encyclopedie: Echinacea
Hoewel voor de RCC de details van de rekenpartij niet belangrijk waren, moet een saillant detail niet onvermeld blijven: zowel in het verweer als in de dupliek bleek Biohorma niet te snappen wat het verschillen zijn tussen kans en wedverhouding (odds) en odds ratio.
De adverteerder is in beroep gegaan en voerde aan dat de uitspraak niet deugde omdat de uiting niet voor een specifiek product was van adverteerder. Het College van Beroep erkende dit bezwaar. Adverteerder had echter ook bij het beroep bij herhaling laten merken het verschil tussen ‘odds’ en kans niet te begrijpen. Het College verwees de klacht dus terug naar de Commissie, met de opdracht beter op dit aspect te letten.
Nieuwsbrief
De Digitale Nieuwsbrief van de VtdK houdt u regelmatig op de hoogte van nieuwe artikelen op deze site.
Gerelateerde artikelen
Zomergastenpresentator Griet Op de Beeck preekt onzin
artikelen - 10 juli 2025Weg met Zomergastenpresentator Griet Op de Beeck, ze hangt een onzintherapie aan die ze ook nog eens in praktijk brengt, waarschuwt de vereniging VtdK in een brief aan de VPRO.
Lees meerGevaarlijke Australische natuurgenezer Barbara O’Neill komt naar Nederland
artikelen - 08 juli 2025Barbara O’Neill mag in Australië geen lezingen houden omdat haar onzinbeweringen een gevaar vormen voor de volksgezondheid. De christelijke zalenverhuurder Het Kruispunt in Barneveld geeft de Australische ruim baan.
Lees meerBestuur stuurt brief aan minister en Vaste Kamercommissie VWS
artikelen - 01 juli 2025VtdK-bestuur stuurt brief aan de Vaste Kamercommissie van Volksgezondheid, in aanloop naar een Kamerdebat over alternatieve behandelwijzen.
Lees meer