N | NTtdK maart 2004

Beslissing van de Raad
voor de Journalistiek

Inzake de klacht van T. de Graaf tegen C.N.M. Renckens en de hoofdredacteur van het

Nederlands Tijdschrift tegen de Kwakzalverij

ij brief van 10 juli 2003 met drie bijlagen

heeft T. de Graaf te Nijmegen (klager) een
klacht ingediend tegen C.N.M. Renckens en de
hoofdredacteur van het Nederlands Tijdschrift te-
gen de Kwakzalverij (verweerders). Hierop heeft
Renckens geantwoord in brieven van 2 augus-
tus 2003 en van 18 september 2003 met een bij-
lage. De hoofdredacteur van het Nederlands
Tijdschrift tegen de Kwakzalverij heeft niet op de
klacht gereageerd.

De zaak is behandeld ter zitting van de Raad
van 3 oktober 2003 in aanwezigheid van klager.
Verweerders zijn daar niet verschenen.

De feiten ¢ In het Nederlands Tijdschrift voor de
Kwakzalverij is in de editie van maart 2003 een
artikel van de hand van Renckens verschenen
onder de kop ‘Antivaccinatiepropaganda: ge-
vaarlijke kwakzalverij!". Het artikel bevat on-
der meer de volgende passages:

“Twee figuren die recent prominent aan de antivac-
cinatie campagne bijdroegen zullen hier even moe-
ten worden besproken: Toine de Graaf, die zich ‘me-
disch journalist’ noemt’ en (...) en, “Met deze zich
van de onbeschermde titel medisch journalist bedie-
nende scribent kwamen wij voor het eerst in contact
toen hij in juli 2000 de ghostwriter bleek te zijn van
Kamsteegs bestseller Hebt u HPU?” en “Later
kwam de ware aard van deze activist en gelovige bo-
ven toen hij in die periode bestuursleden van de
VtdK opbelde als ‘journalist’, ze eerst uithoorde en
zich pas later bekend makend als de HPU-zeloot.”
en, “De Graaf is redacteur van Gezondheidsnieuws,
maar levert ook bijdragen aan andere kwakzalvers-
lectuur zoals Ortho (...)”

De standpunten van partijen « Klager stelt
dat het artikel diverse onjuistheden bevat. Zo is
hij geen ghostwriter van Kamsteegs boek Hebt
u HPU? maar co-auteur, en wordt hij ten on-
rechte antivaccionist genoemd. Verder meent
klager dat sprake is van tendentieuze bericht-
geving, onder meer omdat de tijdschriften
Gezondheidsnieuws en Ortho als ‘kwakzalver-
slectuur’” worden aangeduid en hijzelf wordt
getypeerd als ‘activist’, ‘gelovige’ en ‘'HPU-ze-
loot’.

Klager verwijt de hoofdredacteur van het Ne-
derlands Tijdschrift tegen de Kwakzalverij het arti-
kel van Renckens te hebben gepubliceerd.

Renckens stelt voorop dat hij geen journalist is.
Hij is voorzitter van de Vereniging tegen de
Kwakzalverij en praktiserend vrouwenarts.
Weliswaar publiceert hij regelmatig over alter-
natieve geneeskunde en kwakzalverij, maar hij
is daarvoor niet in dienst en ontvangt geen be-
loning.

Beoordeling van de bevoegheid van de
raad om kennis te nemen van de klacht
tegen Renckens ¢ Onder ‘journalistieke ge-
dragingen’ die aan het oordeel van de Raad
kunnen worden onderworpen, zijn ingevolge
artikel 4 lid 1 en lid 2 van de Statuten van de
Stichting Raad voor de Journalistiek niet al-
leen te verstaan het handelen of nalaten van
een journalist in de uitoefening van zijn be-
roep, maar ook het handelen of nalaten in het
kader van journalistieke werkzaamheden van
iemand die geen journalist zijnde, regelmatig
en tegen betaling meewerkt aan de redactio-
nele inhoud van dagbladen, nieuwsbladen,
huis-aan-huisbladen of tijdschriften voor zo-
ver de inhoud daarvan bestaat uit nieuws,
foto’s en andere illustraties, verslagen of arti-
kelen.

Renckens heeft onweersproken gesteld dat hij
geen journalist is en dat hij weliswaar regel-
matig in het Nederlands Tijdschrift tegen de
Kwakzalverij publiceert, maar zonder daar-
voor enige betaling te ontvangen. Dit bete-
kent dat de klacht zich niet tegen journalistie-
ke gedragingen in de zin van de Statuten
richt, zodat de Raad niet bevoegd is van die
klacht kennis te nemen. Klager heeft er nog
op gewezen dat de artikelen van Renckens
worden gebundeld en Renckens voor die
bundels wél enige betaling ontvangt, maar
dat doet hier niet ter zake. Wat het element
‘betaling’ betreft is beslissend of Renckens re-
gelmatig en tegen betaling meewerkt aan de
redactionele inhoud van een of meer van de
hiervoor genoemde publiciteitsmedia. Daar-
van is niets gebleken.



Beoordeling van de klacht voorzover ge-
richt tegen de hoofdredacteur ¢ Zoals ge-
zegd, gaat het bij het schrijven van Renckens’
artikel niet om een journalistieke gedraging.
Bezien vanuit de positie van de hoofdredacteur
kan plaatsing van het artikel van Renckens op
één lijn worden gesteld met het plaatsen van
een ingezonden opiniérend stuk. Of een derge-
lijk artikel wordt geplaatst of niet, staat ter be-
oordeling van de (hoofd)redactie. Plaatsing kan
onder bijzondere omstandigheden leiden tot
het oordeel dat de grenzen zijn overschreden
van hetgeen, gelet op de eisen van journalistie-
ke verantwoordelijkheid, maatschappelijk aan-
vaardbaar is. In dit geval is niets naar voren ge-
komen dat een dergelijk oordeel zou kunnen
rechtvaardigen.

Beslissing * De Raad acht zich niet bevoegd de
klacht tegen Renckens te beoordelen. De klacht
tegen de hoofdredacteur van het Nederlands
Tijdschrift tegen de Kwakzalverij is ongegrond.

De Raad verzoekt verweerders deze beslissing
integraal of in samenvatting in het Nederlands
Tijdschrift tegen de Kwakzalverij te publiceren.

Aldus vastgesteld door de Raad op 21 november
2003 mr. J.B. Fleers, voorzitter, prof. dr. mr. B. de
Gaay Fortman, H. van Gessel, mw. mr. V. Keur
en mw. drs. B.L.W. Tillema, leden, in tegenwoor-
digheid van mw. mr. D.C. Koene, secretaris. o

o Kort o

Waalrenaar beticht van
ongewenste aanrakingen

Werkstraf voor paranormaal genezer
dieteintiem werd

Den Bosch ¢ Een 52 jarige paranormaal gene-
zer uit Waalre is gisteren door de politierechter
in Den Bosch veroordeeld tot zestig uur werk-
straf voor het zonder toestemming aanraken
van twee van zijn patiénten. Ook moet hij elk
van hen 250 euro schadevergoeding betalen.
De man heeft al meer dan twintig jaar een prak-
tijk voor paranormale genezing. Daarbij maakt
hij gebruik van handoplegging om de patiént te
laten voelen waar blokkades zitten en ze ver-
volgens op te heffen.

Politierechter mr. R. van Acht boog zich giste-
ren over twee klachten uit 2001 en 2002 van
voormalige patiénten. Beiden betichten de ge-
nezer van onverwachte en ongewenste aanra-
kingen op de blote buik en het borstbeen. Bij
één van hen zou zijn hand in de beha een tepel
hebben aangeraakt en ook onder de broekrand
zijn geweest. De Waalrenaar ontkende alle aan-
tijgingen. Handoplegging is nodig, maar dat
kan ook via de kleren, hield hij de rechter voor.
“Aanrakingen op de blote huid doe ik altijd al-
leen op verzoek van de patiént.” Om zijn ver-
haal te ondersteunen had hij zelf twee patién-
ten als getuigen opgeroepen. Het echtpaar ver-
Klaarde al vijf jaar veel baat van zijn behande-
lingen te hebben. Daarbij laat de vrouw ook
haar buik aanraken. Officier van justitie mr. P.
Bliek was niet onder de indruk. Ze tilde zwaar
aan de klachten over het aanraken van de blote

huid zonder toestemming. “Een van de slacht-
offers is er nog erg emotioneel en onzeker on-
der.”

Ook woog ze mee dat de genezer na eerdere
klachten is geroyeerd als lid door de Neder-
landse Vereniging voor Geestelijke en Na-
tuurgeneeswijzen. Daarentegen had hij nog een
blanco strafblad. Bij de veroordeling conform
de eis van de officier, gaf de rechter aan dat de
scheidslijn tussen behandeling en ongewenste
aanraking heel dun is. Neemt u daarom in het
vervolg geen risico meer.”

Na afloop zeiden de getuigen tegen hun wel-
doener: “Hoe kun jij nu nog werken als je men-
sen niet meer mag aanraken?” e

Geert van Elten
Uit: Eindhovens dagblad, 21 januari 2004

W | NTtdK maart 2004



