Amerikaanse studie: ook yoga tegen lage rugpijn

Yoga helpt om chronische lage rugpijn te lijf te gaan, net als rekoefeningen, blijkt uit grootschalig Amerikaans onderzoek.
Door: Van de Webredactie | Geplaatst: 15 nov 2011 | Laatste Wijziging: 15 feb 2016
De studie is uitgevoerd door onderzoekers van het Group Health Research Institute in Seattle die er over publiceren in de Archives of Internal Medicine. Het is de grootste en meest gedegen yogastudie die is uitgevoerd, claimen de onderzoekers.

Lage rugpijn komt veel voor, vier op de vijf mensen heeft er (wel eens) last van. Er hebben 228 mensen van ongeveer vijftig jaar aan de studie meegedaan. Tweederde van hen was vrouw. De deelnemers aan de studie werden willekeurig verdeeld over vier groepen: een yogagroep, een oefengroep, een groep die niets deed en een vierde groep die een hulpboek kreeg en daar zelf mee aan de gang moest. De mensen die yoga of rekoefeningen deden, hadden na een half jaar de minste last van hun onderrug, blijkt uit een enquête van de onderzoekers. De yogagroep en de oefengroep kregen drie maanden achtereen wekelijks anderhalf uur yoga of rekoefeningen te doen, onder begeleiding en volgens een strak protocol. Ook moesten ze thuis aan de slag.

Enkele kritische noten zijn op hun plaats. De studie is niet uitgevoerd met behulp van blindering (kan niet). Lage rugpijn is een favoriete klacht waarmee alternatieve genezers uit de voeten kunnen omdat de aandoening 1. veel voorkomt 2. een zeer gunstig natuurlijk beloop heeft 3. er geen reguliere therapie voor handen is en 4. er weinig correlatie bestaat tussen objectieve bevindingen en gerapporteerde klachten. Zo zijn er eerder ook succesvolle resultaten gemeld van manuele therapie, chiropractie en Chinese acupunctuur. Hoe 'significant' de resultaten nu ook lijken, yoga zal net als voornoemde alternatieve therapieën waarschijnlijk niet bestand zijn tegen herhalingsonderzoek.

Lage rugpijn, aan de andere kant, is een kwaal waar zelfmanagement de beste oplossing is. Patiënten die ondanks pijn in beweging blijven en oefeningen doen die de fysiotherapeut heeft opgegeven, zijn het beste af. Yoga is zo, net als rekken, een vorm van bewegen.

Lees ook