Reclame Code Commissie laakt echinacea-reclame
Bij de Reclame Code Commissie (RCC) werd geklaagd over een recente reclame voor echinacea van Biohorma. De RCC erkende de klacht. De reclame is misleidend.
op deze site: Encyclopedie: Echinacea
Hoewel voor de RCC de details van de rekenpartij niet belangrijk waren, moet een saillant detail niet onvermeld blijven: zowel in het verweer als in de dupliek bleek Biohorma niet te snappen wat het verschillen zijn tussen kans en wedverhouding (odds) en odds ratio.
De adverteerder is in beroep gegaan en voerde aan dat de uitspraak niet deugde omdat de uiting niet voor een specifiek product was van adverteerder. Het College van Beroep erkende dit bezwaar. Adverteerder had echter ook bij het beroep bij herhaling laten merken het verschil tussen ‘odds’ en kans niet te begrijpen. Het College verwees de klacht dus terug naar de Commissie, met de opdracht beter op dit aspect te letten.
Nieuwsbrief
De Digitale Nieuwsbrief van de VtdK houdt u regelmatig op de hoogte van nieuwe artikelen op deze site.
Gerelateerde artikelen
VGZ wijst hormoon-influencer Vivian Reijs de deur
artikelen - 13 april 2024Orthomoleculaire hormoontherapeuten overspoelen de markt. Vivian Reijs, die ook een hormoon-‘academy’ leidt, is een van hen.
Lees meerDe Leef Bewust-winkel van kersenplukker Mike Verest
artikelen - 09 april 2024Mike Verest is een van die leefstijlcoaches met veel volgers die wetenschap aan zijn laars lapt en via sociale media onzin de wereld in slingert.
Lees meerIGJ: Stop Mariska Bruinenberg van Trauma de Baas
artikelen - 25 maart 2024EMDR- en hypnose-therapeute Mariska Bruinenberg heeft geen psycho-diploma, maar behandelt wel complexe aandoeningen als PTSS, relatieproblemen, seksueel misbruik en tinnitus. Ook bij kinderen.
Lees meer