Reclame Code Commissie keurt advertentie Prescan af

3 sep 2011 | C.N.M. Renckens | Laatste wijziging: 20 sep 2011

Tijdens de Tour de France adverteerde het Hengelose bedrijf Prescan, een bedrijf dat drempelvrij total body scans en ander ‘preventief’ onderzoek aanbiedt, in een aantal landelijke kranten met de mededeling dat bij dit type onderzoek in 1 op de 50 gevallen een tumor wordt ontdekt. Ex-wielrenner Hennie Kuiper zei in de advertentie dat hij na deze scan ‘wist dat hij gezond was’.


Een klacht van de Vereniging tegen de Kwakzalverij tegen deze catastroferende informatie en veel te ver gaande claim over de reikwijdte van de 'total body scan' werd door de Reclame Code Commissie toegewezen. De RCC noemde de advertentie misleidend en oneerlijk. Zij beval derhalve in haar uitspraak van 30 augustus 2011 dat Prescan niet meer op dergelijke wijze reclame mag maken. Het bedrijf heeft aangekondigd beroep te zullen aantekenen.

De RCC oordeelde dat onze veronderstelling dat bij die 1 op 50 tumoren ook vetbultjes en andere onschuldige tumoren zouden zijn meegeteld, niet juist was. De uiting 'tumor' zou wel degelijk betrekking hebben op ernstige tumoren die behandeling of controle behoeven. Evenmin deelde de commissie onze mening dat de advertentie angstige gevoelens zou kunnen oproepen. Maar zoals gezegd de RCC vond dat Prescan niet aannemelijk had kunnen maken dat de bewering dat bij 1 op de 50 mensen een tumor wordt ontdekt, voldoende controleerbaar wetenschappelijk is onderbouwd. Ook is Kuipers' mededeling dat hij dankzij de total body scan van Prescan weet dat hij gezond is, volgens de RCC 'veel te absoluut'.

Om deze twee redenen typeert de RCC de advertentie dan ook als misleidend en oneerlijk.

 

In het nieuws

Medisch Contact, RTV Oost, Tubantia.

 

GERELATEERDE ARTIKELEN

NIEUWSBRIEF AAN- OF AFMELDEN

De Digitale Nieuwsbrief van de VtdK houdt u regelmatig op de hoogte van nieuwe artikelen op deze site. Vul uw e-mailadres in en meld u aan!
Uw e-mailadres: 
Aanmelden Afmelden